Zorg
Passend onderwijs
Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Ouders hebben het recht om hun kind aan te melden op de school van hun eerste voorkeur en scholen hebben een zorgplicht. Dit betekent dat de school verantwoordelijk is voor het zoeken naar een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen die op school worden aangemeld, bij voorkeur binnen de eigen school.
Doorgaande ontwikkelings- en leerlijnen pedagogisch en didactisch handelen, zorgen voor een ononderbroken ontwikkelingslijn voor kinderen van 0-13 jaar. We streven naar een eenduidige aanpak, een afgestemd aanbod en het samen volgen van de ontwikkeling van het kind, middels het handelingsgericht werken (HGW). Met HGW beogen wij de kwaliteit van ons onderwijs, opvang en de begeleiding van al onze kinderen te verbeteren. HGW is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij iedere 10 weken evalueren en weer vooruit kijken. Er zijn twee pedagogisch ontwikkelcoaches. Eén voor de leeftijd van .......Gezamenlijke professionalisering in het kader van spel, dezelfde taal (filosofische dialoog), de leeromgeving en een afgestemd observatiesysteem zullen deze richting geven.
Ieder kind binnen IKC Sint Thomas verdient onze zorg, daarom ontwikkelen we op dit moment een integrale zorglijn. Dat wil zeggen dat we willen dat de zorg door de het hele IKC op één manier is vormgegeven. Voor kinderen waarbij er bijzonderheden zijn in hun ontwikkeling kan het extra helpend zijn als er een doorgaande lijn is van zorg en ondersteuning. Deze doorgaande lijn komt kijken bij de overgang van peuter naar kleuter, van school naar buitenschoolse opvang en van onderwijs naar zorg. Maar denk ook aan het op een juiste manier delen van informatie over medicijn gebruik (in onderwijs en opvang) en het samenwerken met externe instanties zoals GGD, wijkteams, logopedist..etc.
Schoolondersteuningsprofiel
Alle kinderen zijn welkom bij ons op school, maar er zijn voor ons verscheidene redenen die wel de grenzen van onze zorg aangeven. Deze staan omschreven in ons schoolondersteuningsplan (SOP). Het ondersteuningsprofiel wordt opgesteld door leraren, schoolleiding en schoolbestuur, en borduurt voort op het zorgbeleid dat de school al heeft. Leraren, leerlingen en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. Deze kunt u hier downloaden.
Omgangsprotocol
Het omgangsprotocol is een onderdeel van het schoolplan, waar we u hier graag nog wat extra informatie over geven. We vinden het belangrijk om op school een klimaat te scheppen waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen en waarin teamleden, ouders en kinderen respectvol met elkaar omgaan. Soms loopt het even niet zoals we met elkaar voor ogen hebben. Dan kunnen we terugvallen op ons omgangsprotocol. Hierin staan de schoolregels, de afspraken en de bijbehorende vaardigheden. Ook staat erin welke actie we ondernemen als de afspraken niet het gewenste resultaat opleveren.